Wet- en regelgeving: geen noodzakelijk kwaad, maar onderscheidend vermogen

De dynamische aard van de Nederlandse arbeidsmarkt brengt voortdurende veranderingen met zich mee, ook op het gebied van wet- en regelgeving. Hoewel deze regels vaak achterlopen op de praktijk, is het cruciaal om ze nauwlettend te volgen en vooruit te kijken naar de impact ervan op recruitment- en inhuuractiviteiten, ongeacht of je een (inlenende) werkgever bent of een intermediair (uit- en doorlener).

Het is essentieel om wet- en regelgeving niet langer te beschouwen als een bijzaak, maar als een integraal onderdeel van je bedrijfsstrategie zolang personeelsbezetting een rol speelt binnen je organisatie. Voor sommige (inlenende) werkgevers vormt personeelsbezetting zelfs een cruciaal aspect van het bedrijfsmodel, en voor intermediaire organisaties geldt dit des te meer. Deze organisaties onderscheiden zich juist door hun diepgaande kennis van de arbeidsmarkt en de bijbehorende wet- en regelgeving.

Kortom, voor alle partijen in de arbeidsmarktketen is compliance geen noodzakelijk kwaad, maar een belangrijk element van het bestaansrecht en het vermogen om zich te onderscheiden.

Let op: heb je je ZZP’ers in het vizier?

Op dit moment worden de regels voor ZZP’ers aangescherpt door de politiek. De verduidelijking van het gezagscriterium (‘leiding en toezicht’) zal invloed hebben op verschillende soorten arbeidsrelaties. Als intermediaire dienstverlener kom je voor belangrijke keuzes te staan, of je nu een uitzender, ZZP-bemiddelaar, detacheerder of iets anders bent. De nieuwe regels dwingen ons om knopen door te hakken: combineren is toegestaan, maar vermenging niet.

Ook voor inlenende werkgevers is de impact niet te onderschatten. De strengere regelgeving zal invloed hebben op hoe je je flexibele schil organiseert en zelfs breder, op je gehele strategische personeelsplanning. Voor bepaalde functies kan het bijvoorbeeld noodzakelijk worden om te investeren in vaste dienstverbanden. Dit kan ook gevolgen hebben voor de organisatiestructuur; flexibiliteit kan bijvoorbeeld worden behouden door deelprojecten uit te besteden, wat aanzienlijk verschilt van het traditioneel inhuren van een ZZP’er.

Certificering voor detacheerders

Detacheerders moeten zich voorbereiden op verplichte certificering met een uitgebreider pakket dan de huidige NEN4400. Veel bedrijven in de detacheringsmarkt kiezen al vrijwillig voor certificering om zich te onderscheiden van anderen. Er liggen echter kansen om dit onderscheidende vermogen verder te benutten, met name op het gebied van compliance. Hoe kun je bijvoorbeeld klanten helpen met risicobeheersing? Hoe kun je met jouw begrip van de klant strategisch een bijdrage leveren aan de business van de klant met jouw kennis? Welke operationele processen kun je implementeren om klanten hierbij te ondersteunen?

Begin bij het begin als inlenende organisatie

De stappen die je moet zetten, zijn afhankelijk van de huidige situatie van jouw organisatie. Weten waar je staat klinkt simpel, maar kan soms uitdagend kan zijn. Als inlenende organisatie ben je zeker niet de enige waarbij informatie over interne en externe medewerkers en hun contractvormen verspreid is. Het is aan te raden om samen met de business, inkoop- en HR-afdeling structurele maatregelen te bedenken om hierover zicht te houden. Na deze stap kun je beoordelen in hoeverre je voldoet aan wet- en regelgeving en welke risico’s je loopt.

Kansen voor de intermediaire branche

Als intermediair is het essentieel om te weten waar je staat en dat je je processen op orde hebt om altijd in control te zijn. Certificeren is anders onmogelijk. Maar er liggen ook kansen in het creëren van een overzicht van alle talenten (Total Talent) binnen de organisatie van de klant. Dit stelt je in staat om concrete oplossingen te bieden voor dit specifieke ‘inzicht’ probleem en geeft je een strategisch beeld van de arbeidsmarkt van de klant dat eerder niet beschikbaar was. Combineer dit met jouw kennis van de arbeidsmarkt en compliance en benut mogelijkheden voor risicobeperkende compliance-maatregelen om je klanten verder te ondersteunen. Richt vervolgens je blik op de toekomst en wees een partner in de strategische ontwikkeling van de klant door op trends en ontwikkelingen in de arbeidsmarkt en wet- en regelgeving te anticiperen.

Maak kennis met Olli

Of je nu een (inlenende) werkgever of intermediair bent, met gebruiksvriendelijke en gespecialiseerde tools zoals Olli is het eenvoudig om een overzicht te krijgen van alle talenten in de organisatie en ervoor te zorgen dat je voldoet aan alle geldende regels. Wil je meer weten over compliance voor jouw organisatie en hoe tools kunnen helpen? Neem dan contact op met onze collega Claudia Mascunan.